Sökmotoroptimera för ”nollan”

Sökmotoroptimera för ”nollan”

Sökmotoroptimering handlar i korthet om att få en hemsida att synas högt upp på Google. De hemsidor som ligger på de första placeringarna får överlägset mest trafik vilket därmed skapar ett stort ekonomiskt värde för de som har dessa sidor. Men det finns även en till position att slåss om – nollan.

Vid vissa sökningar så visas ett sammandrag högst upp på Google. Detta alltså före första organiska resultatet vilket har resulterat att man kallar platsen för ”nollan”. Ett enkelt exempel kan tas från en sökning på ”vad är klockan”. Ovanför första sökresultatet visas en ruta med svaret. Det är denna ruta som är nollan.

Det finns en klar fördel att jobba med sökmotoroptimering på ett sätt som ökar chansen att synas på denna placering.

  • Nå 8% av sökningarna

Det finns undersökningar som visar att ungefär 8 % av alla klick sker på denna placering. Det kan låta lite men är ändå mer än vad en fjärdeplats ger. Det finns därmed en viss ”genväg” till toppen av Google genom att sikta på denna plats.

Ligger du idag på tiondeplats och får nollan kommer trafiken att öka. Kom ihåg att nollan enbart är ett sammandrag av ett annat sökresultat. Har du tiondeplatsen kommer du fortfarande ha den även om ett utdrag syns på nollan.

  • Nå ut med budskapet

Inom sökmotoroptimering handlar det inte bara om att komma högt på Google utan att även skapa trafik alternativt nå ut med sitt budskap. Som nämnts är det 8% som klickar på nolla. Men det är betydligt fler som läser den.

Om du exempelvis söker på ”vad är klockan” kommer Google visa detta i nollan. Du läser detta och är nöjd med svaret. På detta sätt behöver du varken söka vidare eller klicka in dig på resultatet.

Genom att sökmotoroptimera texter på ett sätt som ökar chansen att synas på denna plats når man även ut med ett specifikt budskap. Det är inte ovanligt att Google visar topplistor på platsen när sökningar sker med ordet ”bästa” i sökfrasen. Det kan handla om allt från bästa kreditkortet till bästa hammocken. För producenter finns självklart en stor fördel att synas vid dessa sökningar.

Med sökmotoroptimering kan du bli synligare på Google. Det handlar om att jobba med allt från användarvänlighet, länkar, teknik och texter. Men för att synas i nollan krävs framförallt en riktigt bra text. Det gör att fler har chansen att nå denna plats.