Att ge bort presenter är alltid någonting som uppskattas och för många är dessa reklamprodukter inte bara kraft som hamnar i skrivbordslådan när man kommer tillbaks till jobbet efter något möte. Det är minnen som alla har en plats. Beroende på vad för profilreklam det gäller, kan artiklarna ofta följa med både på kontoret och på fritiden. Det finns en nära koppling mellan profilprodukter och printteknik. Nu för tiden kan vi trycka på i princip vilka material och ytor som helst. Detta med riktigt bra upplösning. Som effekt finns en produktrikedom som överstiger det mesta man haft att utgå ifrån sedan tidigare. Visst är det i stor utsträckning ännu pennor och godis som står för en stor del av de profilprodukter som årligen går i tryck, men det går också att hitta allt ifrån golfbollar till vattenflaskor. Att hitta rätt sätt att exponera sitt företag är någonting som diskuterats i såväl mötesrum som på forum. Rätt profilprodukter gör skillnad. Detta är man oftast fullt överens om. I den bästa av världar, som det heter, kan man hitta just den profilprodukt som användaren kommer att ta med sig hem och kanske till och med ge vidare för att hitta en ringar på vattnet effekt.
Välj noga
Att komma fram till vilken profilprodukt som är bäst lämpad att investera i, kan kännas som ett stort steg. Dock kvarstår det faktum att ”all publicitet är bra publicitet”. Nu finns det förvisso en hel del som talar emot en sådan invand slogan, men att inte synas innebär tyvärr ofta att man går mista om potentiella affärer som kunnat generera en hel del intäkter. Någonting man kan bära med sig är att man skall satsa på bra tryck och kvalitet vad gäller de produkter man använder sig av. Ingen vill förknippas med saker som inte håller måttet eller som på ett eller annat sätt inte lever upp till vad man kan förvänta sig av en viss produktkategori.
Att satsa på kvalitet innebär för vissa att man inte delar ut sina profilprodukter vind för våg utan att man istället är selektiv när man ger vidare dessa. I förlängningen kan man då styra vilka som är ens målgrupp och samtidigt försäkra sig om att man delar ut någonting som imponerar.