Fördelar och nackdelar med profilprodukter

Profilprodukter är vanligt – men vad är bra respektive dåligt med dessa? Bland företagen som säljer dessa speglas för det mesta bara fördelarna men visst finns det nackdelar också. På senare tid när miljön har kommit att stå mer i fokus är det till exempel många som höjer på både ögonbrynen och pekfingrarna när det talas om att ta fram och dela ut profilprodukter till höger och vänster.

Fördelar med profilprodukter

Profilprodukter är populärt bland både stora och små företag. Dom delas ut när tillfälle ges, både för att visa uppskattning för kunder och anställda men också för att få reklam tillbaka. Det, tillsammans med flera andra punkter, är dom stora fördelarna.

  • Uppskattat – en av dom stora fördelarna med profilprodukter är att många av dessa är väldigt uppskattade. I alla fall dom som håller god kvalitet och kommer till användning bland mottagarna. Det i sin tur stärker både varumärket och kundrelationerna och detta är dessutom anledningen till att många väljer att dela ut sådana här produkter.
  • Bra marknadsföring – även dom enklaste produkterna, så som pennor, kepsar och mössor brukar som sagt vara uppskattade och därmed bli använda. Det innebär också att varje gång produkten används så får företaget ”gratis” marknadsföring. Visst kostar det en slant att köpa in produkterna – men dom håller betydligt längre än en annons i tidningen, och kommer dessutom att synas i blandade sammanhang.
  • Långsiktigt – en annan fördel med profilprodukter är att man får en långvarig marknadsföring på ett relativt enkelt sätt. Genom att regelbundet dela ut reklamsaker till kunder och andra så vet man nästan med säkerhet att varumärkets sprids över tid.

Nackdelar

Det är få saker som bara har fördelar och så även när det kommer till profilprodukter. Mycket är bra med det finns också saker som ligger på minuskontot.

  • Dåligt för miljön – Profilprodukter trycks sällan upp i enstaka upplagor – ofta handlar det om hundratals pennor, nyckelband, isskrapor, tröjor och annat, vilket såklart inte är så bra för miljön. Speciellt inte om man jämför med digital marknadsföring som knappt lämnar några avtryck alls.
  • Många saker kommer inte att användas – många mottagare uppskattar produkterna – men inte alla. Många av dom saker som delas ut kommer troligen aldrig att användas eller kanske till och med slängas. Även det är såklart negativt ur miljösynpunkt och inte så effektivt för marknadsföringen heller.