Att starta en blogg är extremt enkelt. Det finns färdiga bloggportaler där enbart registrering med mailadress behövs. Därefter kan första inlägget publiceras inom några minuter. Det enda som behövs är text och en bild. Men för att få många besökare krävs mer än bara en blogg. Då krävs både tid, kvalité och engagemang. Så här kan du starta en blogg och även få många besökare.
Starta en blogg och…
- Var smal i inriktning
En blogg om bakning kommer lättare få besökare och kommentarer än en blogg om ”mitt vardagliga liv”. Självklart finns det bloggare som lyckats med livsstilsbloggar också men som ny är det lättare att komma fram i ”bloggbruset” genom att ha ett smalt och inriktat ämne. Den som har ett specialintresse kan exempelvis skriva om det. Då kommer både texten bli mer intressant och läsare lättare vilja komma tillbaka. - Träna på att skriva
Det måste inte vara perfekt stavning eller meningsuppbyggnad. Men texten behöver kunna förmedla något. Detta oavsett om det är information eller en känsla. Läs andra bloggar och kolla på vad du uppskattar i deras sätt att skriva – men framförallt är det viktigt att hitta sin unika stil när man väljer att starta en blogg, vlogg eller liknande. - Lyft upp ämnen från kommentarerna
Svara alltid artigt på de frågor som kommer in via kommentarer och försök att skriva om de ämnen som ofta kommer upp. En av Sveriges största bloggare blev störst just utifrån denna strategi. Hon skrev mer allmänt om sitt liv men när flera hade kommenterat hennes inlägg om psykisk ohälsa blev hennes blogg alltmer inriktad mot detta ämne. - Ha ett tydligt – och enkelt mål
Att starta en blogg är enkelt – att uppdatera den är det svåra… Ta inte beslutet att nya inlägg ska komma tre gånger per dag då risken att misslyckas är extremt stor. Då är det bättre att fokusera på uppdateringar en gång per vecka – eller kanske ännu mer sällan. - Sätt upp mål – och jobba mot dem
Drivs du av statistik och mål? I så fall finns en klar fördel att sätta upp tydliga mål och försöka nå dem via mindre delmål. För vissa kan statistik och mål snarare döda kreativiteten.