Klasströjor – varför, var, hur och när?

Säkert har du hört talas om klasströjor men kanske funderat på vad det egentligen är. När ska man köpa och använda dom, var kan man köpa dom och varför? Dessa tröjor har varit populära i många år nu och tycks vara det fortfarande. I den här texten kan du läsa mer om dom ovan ställda frågorna samt annat som kan vara bra att veta.

Varför har man klasströjor?

Syftet med klasströjor kan för vissa kännas luddigt – varför ska men egentligen köpa likadana tröjor till hela klassen? Det enkla svaret är att det är en rolig grej och kanske har det bara blivit så utan att någon egentligen vet varför. Däremot så kan tröjorna skapa en känsla av samhörighet och ”vi-känsla” och dessutom får man ju ett roligt minne från skoltiden att spara på. Och ett snyggt plagg, såklart!

Var och hur köper man?

Var och hur köper man då klasströjor? Det är väldigt enkelt då det finns många aktörer på nätet som erbjuder just detta. Man hittar en sådan, bestämmer tryck och lägger sin beställning.

Man kan antingen välja ett färdigt tryck eller designa ett eget tillsammans i klassen. Har man valt det senare behöver man ladda upp filen i samband med beställningen men även detta är ett enkelt steg för vem som helst. När tröjorna är beställda kommer dom att tryckas och skickas ut till klassen, som kan bära sina enhetliga tröjor för att visa att man hör ihop!

Andra val som finns att göra i samband med beställningen är följande:

  • Olika typer av tröjor – t.ex. hoodies, sweatshirts och t-shirts
  • Olika färger
  • Olika storlekar

När ska dom användas?

Man kan givetvis köpa in klasströjor och använda dom när helst man vill men det vanligaste är att man gör det inför ett stort avslut med den nuvarande klassen. Det kan vara i slutet av högstadiet, när alla sedan hamnar på olika gymnasieskolor och det kan också vara i slutet av gymnasiet. Det finns dock inga regler kring detta – det kan givetvis vara en rolig sak för alla klasser, oavsett om man har många år kvar tillsammans eller inte.

Sammanfattningsvis kan man säga att klasströjor vanligen köps inför examen eller student, används främst som en rolig grej som enklast köps på nätet.

Hur fungerar ett överfallslarm i en butik?

Ett överfallslarm som används i en butik ska ge trygghet åt de anställda. Men hur fungerar det? Vilka funktioner finns? Vilken trygghet kan förväntas?

Placering – monterat eller bärbart överfallslarm i butiken?

  • Monterat

Monterat överfallslarm finns på platser där personalen brukar befinna sig och där risken för överfall är extra hög. I en butik är det framförallt framme vid kassan. Butikspersonalen kommer att främst stå vid kassan samtidigt som ett överfall ofta sker i samband med ett rån.

Fördelen med ett monterat överfallslarm i en butik är att det alltid finns på exakt samma ställe. Det kan inte förläggas någonstans.

  • Bärbart

Ett bärbart larm kan hängas runt halsen, ligga i fickan eller sättas på bältet. Larmet har samma funktion som det fastmonterade larmet. Skillnaden är att det är bärbart. Dessutom kan dessa ha en positionsfunktion vilket inte behövs på de monterade larmen.

Larm – till anställda, väktare, polis

När larmet aktiveras påkallas hjälp. Men vilken hjälp som förväntas komma beror på vilket slags larm och abonnemang som är tecknat. De enklaste tjuter enbart högt för att påkalla uppmärksamhet från personer i närheten. I många butiker har man däremot valt att ha ett överfallslarm som är kopplat till ett väktarbolag. I detta fall får de larm om vilken butik som överfallet skett i varpå de snabbt försöker ta sig dig. Detta samtidigt som en larmoperatör ringer till butiken för att försöka få kontakt.

Det finns även överfallslarm som går direkt till polisen. Detta är däremot ytterst ovanligt när det kommer till butiker. Däremot kan larmoperatören larma polisen i det fall detta förväntas behövas.

Tyst larm

En del överfallslarm har även funktionen ”Tyst Larm”. Det innebär att larmet aktiveras – men att det inte märks inne i butiken. I likhet med vanligt larm går signal till väktarbolag och larmoperatör. Operatören kommer att ringa upp och väktare skickas. Men ingen i butiken kommmer märka att överfallslarmet aktiverats då inget larmljud kommer att tjuta.

Hjälp utan överfall

Ytterligare en funktion är att begära hjälp – utan att det skett något överfall. Det kan vara en hotfull situation eller en situation som eventuell kan bli hotfull. Det är därmed inte akut men personalen önskar att andra tar sig dig relativt fort. Detta larm kan gå till larmoperatör men även till annan personal som snabbt kan ta sig dit.

Vad är skillnaden mellan en säkerhetsdörr och en vanlig dörr?

Det pratas mycket som säkerhetsdörrar och fastighetsägare lika väl som villaägare har på senare år genomfört ett byte. Kanske funderar du på att göra detsamma, utan att riktigt veta vad skillnaden mellan en säkerhetsdörr och en vanlig dörr är? Det finns flera saker som skiljer dom åt, men som namnet antyder är det främst säkerheten som skiljer sig. Läs mer här.

En säkerhetsdörr är säkrare mot inbrott

Den främsta anledningen till att många väljer att sätta in en säkerhetsdörr är för att dessa ger ett bättre skydd mot inbrott. Säkerhetsdörrarna är gjorda på ett sådant sätt att dom helt enkelt är svårare att bryta upp. För den sakens skull är det såklart inte omöjligt att bryta upp en, men det kräver betydligt mer jobb och tid för att inbrottstjuven ska kunna ta sig in.

Skyddar mot brand

En annan sak som skiljer en säkerhetsdörr från en vanlig, äldre dörr är att den skyddar bättre mot brand och brandgaser. Beroende på klass kan dörrarna stänga ute även en kraftig brand olika länge, vilket kan vara en förutsättning för att hinna ta sig ut ur en brinnande fastighet utan att skadas. I bästa fall hinner branden släckas, eller åtminstone kontrolleras så pass att den aldrig hinner ta sig in i lägenheten.

Stänger ute ljud

Den tredje egenskapen som utmärker en säkerhetsdörr är att den stänger ute ljud bättre. Efter installationen kan du säga hejdå till störande ljud från trappuppgången dag som natt, något som många boenden i flerfamiljshus uppskattar.

Olika säkerhetsklasser

Säkerhetsdörrar är indelade i olika säkerhetsklasser och för att få en certifiering krävs hårda tester. Klasserna benämns i RC – Resistance Class, eller MK – Motståndskraft. Vanligaste benämningarna på klasserna är följande:

  • RC2
  • RC3
  • RC4

Ju högre klass, desto säkrare dörr. I lägenhetshus är det vanligt att man väljer en säkerhetsdörr med RC3 – det ger skydd mot både inbrott, brand, gaser och ljud på ett effektivt sätt. Bor man i lägenhet kan man dock inte välja att sätta in en säkerhetsdörr hur som helst, utan ansvaret och beslutet ligger hos föreningen eller fastighetsägaren. Många har dock valt att byta ut dörrarna till fördel för just säkerhetsdörrar, och även om det innebär en något högre månadsavgift så är det sällan några invändningar mot beslutet.

Teambuilding i Stockholm – Tips på aktiviteter

Teambuilding i Stockholm - Tips på aktiviteter

Dags för kick-off? Då är det säkert dags att planera in roliga aktiviteter som får de anställda att slappna av och stärka relationerna med varandra. Teambuilding i Stockholm innebär goda möjligheter till många olika typer av aktiviteter. I den här texten ger vi ett par exempel på vad man kan göra.

Paddla kanot eller kajak

Staden på vatten, Nordens Venedig. Stockholm omges av vatten och har en mycket stor skärgård. Att paddla kanot eller kajak tillsammans med medarbetarna kan hjälpa att stärka relationerna. Till exempel kan ni paddla runt Djurgården för de vackra vyerna, eller paddla i skärgården och övernatta någonstans på vägen – om det ska vara lite mer äventyrlig teambuilding.

Teambuilding i Stockholm genom att brygga egen öl

I Stockholm finns många bryggerier. Ta kontakt med någon som erbjuder en bryggkurs. När ölen sedan är klar kan ni designa en fin etikett med ett roligt namn som anspelar på företaget. Det här är inte bara en rolig aktivitet i två delar – utan det är troligtvis en garanterad succé till nästa AW, vilket ytterligare stärker banden mellan medarbetarna.

Karaoke

Karaoke är en aktivitet som många tycker om, och som många gärna avstår innan de vågar släppa lös. Att blotta sig genom att sjunga sina favoritlåtar för full hals kan göra att man kommer närmare varandra – det om något är teambuilding… I Stockholm finns flera barer där ni kan boka in er i egna karaokerum för att göra det till en lite mer privat tillställning. Ett annat alternativ är ju att hyra in utrustning och ställa upp på lämplig plats på kontoret.

Matlagning

Hos flera restauranger i och utanför Stockholm finns lokaler där du kan pröva på att laga mat. Ofta går det att vara fler en fem sex personer per kök, och deltagarna kan få hjälp av professionella kockar under processen. Att laga mat med en kock är inte bara kul för stunden, utan det är även lärorikt och ger deltagarna kunskaper som kan användas framöver. Eftersom det också handlar om lagarbete, så kan det stärka relationerna deltagarna emellan. För att maten ska bli bra gäller bland annat att man…:

  • … har rätt timing.
  • … har god känsla för detaljer.
  • … kan organisera sig själva inom gruppen.
  • … presenterar maten på ett fint sätt.

Tips för att börja med 3d modellering

3D modellering

Är du nyfiken på 3d modellering? Många är, och det kan vara en rolig hobby som till och med kan utvecklas till en stabil karriär. För att komma igång finns det ett antal tips som kan vara bra att känna till. Till exempel:

Välj program och lär dig det

Det finns en rad olika program på marknaden idag. Många är gratis och lämpar sig väl för såväl nybörjare som mer avancerade användarna. För den som är ny kan det vara bäst att helt enkelt ett testa ett par olika program och välja det som man känner sig mest bekväm med. Titta även på recensioner och omdömen för att se vad majoriteten säger – finns det stora för- eller nackdelar med just det programmet du testar nu?

Stressa inte

Att stressa hör inte hemma bland god 3d modellering. Många upptäcker att det inte alls är så enkelt som det låter. Ge dig själv tid att hitta lösningar, och ge inte upp för snabbt när du fastnar. Det här gör att du faktiskt tränar dina förmågor och blir skickligare – något som kommer att löna sig sedan.

Använd guider för 3d modellering online

Det finns mängder av guider, videoklipp och tips på nätet som du snabbt hittar genom att söka efter dem. Många är i samma stadie som dig just nu, och det kan löna sig att söka sig till forum där likasinnade finns. Här finns inte bara nybörjare med samma intresse som dig – utan även mer erfarna 3d artister som kan hjälpa dig utvecklas.

Börja modellera enkla saker

Att lära sig 3d modellering är som att lära sig ett nytt språk. Man börjar med att lära sig alfabetet, innan man kan börja sätta ihop enkla ord. Till slut är man flytande och kan enkelt uttrycka sig och formulera mer komplicerade meningar.

Börja med att modellera enkla objekt, Till exempel:

  • Kuber
  • Pyramider
  • Klot

När du känner dig bekväm med att göra grundläggande uppgifter, har du en grund att stå på för att sedan kunna göra mer komplexa saker.

Säkerställ att dina modeller går att printa

Det finns flera filformat som stöder 3D-printing, där de mest populära idag är OBJ och STL. Konvertera din modell till rätt filformat, och kontrollera att det inte finns några fel i filen. Det finns mjukvara du kan ladda ned som hjälper dig att leta efter fel.

Fördelar och nackdelar med profilprodukter

Profilprodukter är vanligt – men vad är bra respektive dåligt med dessa? Bland företagen som säljer dessa speglas för det mesta bara fördelarna men visst finns det nackdelar också. På senare tid när miljön har kommit att stå mer i fokus är det till exempel många som höjer på både ögonbrynen och pekfingrarna när det talas om att ta fram och dela ut profilprodukter till höger och vänster.

Fördelar med profilprodukter

Profilprodukter är populärt bland både stora och små företag. Dom delas ut när tillfälle ges, både för att visa uppskattning för kunder och anställda men också för att få reklam tillbaka. Det, tillsammans med flera andra punkter, är dom stora fördelarna.

  • Uppskattat – en av dom stora fördelarna med profilprodukter är att många av dessa är väldigt uppskattade. I alla fall dom som håller god kvalitet och kommer till användning bland mottagarna. Det i sin tur stärker både varumärket och kundrelationerna och detta är dessutom anledningen till att många väljer att dela ut sådana här produkter.
  • Bra marknadsföring – även dom enklaste produkterna, så som pennor, kepsar och mössor brukar som sagt vara uppskattade och därmed bli använda. Det innebär också att varje gång produkten används så får företaget ”gratis” marknadsföring. Visst kostar det en slant att köpa in produkterna – men dom håller betydligt längre än en annons i tidningen, och kommer dessutom att synas i blandade sammanhang.
  • Långsiktigt – en annan fördel med profilprodukter är att man får en långvarig marknadsföring på ett relativt enkelt sätt. Genom att regelbundet dela ut reklamsaker till kunder och andra så vet man nästan med säkerhet att varumärkets sprids över tid.

Nackdelar

Det är få saker som bara har fördelar och så även när det kommer till profilprodukter. Mycket är bra med det finns också saker som ligger på minuskontot.

  • Dåligt för miljön – Profilprodukter trycks sällan upp i enstaka upplagor – ofta handlar det om hundratals pennor, nyckelband, isskrapor, tröjor och annat, vilket såklart inte är så bra för miljön. Speciellt inte om man jämför med digital marknadsföring som knappt lämnar några avtryck alls.
  • Många saker kommer inte att användas – många mottagare uppskattar produkterna – men inte alla. Många av dom saker som delas ut kommer troligen aldrig att användas eller kanske till och med slängas. Även det är såklart negativt ur miljösynpunkt och inte så effektivt för marknadsföringen heller.

Deutsche Post WooCommerce hantering av fraktsedlar

WordPress är världens vanligaste CSS-system och ett plugin som är extremt vanligt inom E-handel är WooCommerce. Därmed finns även en rad tillägg som skapar anpassade tjänster inom WooCommerce – ett är Deutsche Post WooCommerce. Här presenteras hur tillägget fungerar och hur det underlättar hantering av fraktsedlar.

Underlätta logistikflödet och spar tid

Att skapa en E-handel är idag relativt enkelt med alla de mallar och plugin som är anpassade för denna tjänst. Men sedan krävs enkla och smidiga betalningslösningar samt ett logistikflöde för att handeln ska bli lönsam. Det är logistikflödet som Deutsche Post WooCommerce vill lösa. Med detta plugin kan delar av, eller hela, logistikflödet automatiseras. Därmed kan tid läggas på försäljning och mindre administration.

Deutsche Post WooCommerce i korthet

Via detta plugin kan data och kunduppgifter automatiskt föras över till Unifaun där fraktsedlar automatiskt skapas. När en order skapas i E-butiken skapas därmed en fraktsedel utifrån vad som beställs.

En fördel med att Unifaun används som logistisk plattform är att flera olika transportörer kan läggas in på kontot. På detta sätt kan alltså ett flertal olika transportörer hanteras via samma plattform. En plattform som dessutom får kundinformation och data automatiskt via detta plugin. Det är även möjligt att välja hur paketen ska skickas och därmed fraktsedlarna skapas. Ska alla varor skickas i ett och samma paket eller i separata paket?

Automatisk notifiering via sms eller E-post

  • SMS
    Välj att mottagaren ska få ett SMS vid leverans. Vad som ska stå på aviseringen samt aktivering av denna tjänst sker i plattformen.
  • E-post
    Ska kunden istället får E-post när paketet ska levereras? Välj detta alternativ via plattformen. Eller välj både SMS och E-postavisering.

Kompatibelt och säkert

Deutsche Post Woocommerce är kompatibel och godkänd av WordPress.org vilket betyder att det är kvalitetssäkrat. Installation sker enklast genom att logga in på webbplatsen som har WordPress installerat. Via Plug-in går det sedan att söka efter ”Woo Pacsoft Unifaun”. Ladda hem och installera detta plugin varpå det sedan behöver aktiveras. Gå till pluginet och koppla det till kontot hos Unifaun genom att ange användar-ID och lösenord. Sista steget är att ange en API-nyckel som kan fås via mail när detta efterfrågas. Använd i början testfunktionerna för att vara säker på att förstå alla funktioner innan de används på riktigt.

Att investera i aktier

Att köpa aktier innebär att man köper andelar i ett börsnoterat bolag. Till en början kan det vara klokt att investera i aktier i större och väletablerade bolag som är mindre känsliga för förändringar över tid. Man kan till exempel titta på om ett bolag har en god historik vad gäller utdelning på aktier vilket indikerar att aktien går bra, även om det inte är någon garanti för den framtida utvecklingen. Att köpa aktier har blivit vanligt även för konsumenter. Information om detta finna på crediwizz för den som är nyfiken.

När man handlar med aktier finns det många olika faktorer att ta hänsyn till och det är viktigt att man tänker långsiktigt. Kursen förändras ständigt men det har ingen betydelse för hur utdelningen på aktier blir på sikt. Oavsett om man äger en stor andel aktier eller är en småsparare har varje aktie lika värde på börsen och ger lika rätt till aktieutdelning.

Att investera i aktier

När man investerar i aktier kan det vara bra att känna till och förhålla sig till vissa grundläggande faktorer, då det inte är alldeles enkelt att förstå sig på aktiemarknaden.

  • Se det som en långsiktig investering. Att spara i aktier är ett bra sätt att få pengar att växa över tid vilket ger en trygghet för framtiden. Att investera i aktier kräver tålamod, men i takt med att företagen växer och gör nya vinster varje år ökar också aktiekursen.
  • Investera i aktier i väletablerade företag som man känner till och förstår. Ju mer erfarenhet man skaffar sig ju mer lär man sig att förstå aktiemarknaden.
  • Sprid riskerna, t.ex. genom att köpa aktier i investmentbolag. Ett investmentbolag innebär att ägarna själva investerar i flera olika börsnoterade bolag vilket gör att riskerna sprids automatiskt. Detta är ett bra alternativ om man är nybörjare på aktiehandel.

Utdelning på aktier

När ett företag delar ut sin vinst till de olika aktieägarna kallas det för aktieutdelning. Aktieutdelningen räknas i kronor per aktie och utdelningens storlek beror på hur mycket aktiens värde är och hur många andelar man har.

Oftast sker aktieutdelning en gång per år, alternativt varje halvår eller kvartal, och hanteras automatiskt av bolaget. Det är naturligtvis populärt att investera i stabila bolag som visat lönsamhet över tid och som gett god utdelning till aktieägarna.

Kursvinst på aktier

Ett annat sätt att tjäna pengar på aktier är genom så kallad kursvinst. Kortfattat innebär detta att om priset på en aktie går upp i värde från det man köper den tills dess man säljer den har man gjort en kursvinst.

Kursen, dvs priset på olika aktier rör sig hela tiden upp och ner. Genom att spara i aktier på lång sikt och genom ökad erfarenhet lär man sig att följa kursens rörelser och kan på så sätt handla med aktier till sin egen fördel.

Dalajuristen.se – En Juristbyrå i Rättvik

Dalajuristen.se – En Juristbyrå i Rättvik

Dalajuristen är en juristbyrå i Rättvik som grundades 2019 av Tomas Kolbjer. I en företagspresentation skriver de att det som skiljer dem mot andra jurister är att de har skräddarsydda lösningar – med fast pris.

Exempel – Testamente med fast pris

Vad kostar det att upprätta ett personligt anpassat testamente? Många juristbyråer skulle svara ”det beror på” medan Dalajuristen säger ”2495 kr”.  Det är ett exempel på en av de tjänster som de erbjuder till fast pris.

Mall – eller inte?

I vissa fall räcker det med att ladda hem en mall från internet och använda för att skriva ett giltigt testamente. Allt beror på vad som önskas av kunden. Men många vill ha rådgivning om hur de ska skriva, vad som ska skrivas och hur det bör förvaras.

Det är alltså skillnad mellan mallen och det personliga mötet. Vad som är bäst är från fall till fall. Men önskas personlig hjälp kostar det alltså 2495 kr.

Juristbyrå i Rättvik – med tydligt arbetsflöde

Det är inte bara prissättningen som skiljer mot andra juristbyråer i Rättvik eller större städer som Stockholm. Tomas menar även att det skiljer i arbetssätt. Detta med tydlighet, transparens och ärlighet – samt personlighet. Det går till på följande sätt:

  • Kontakt

Börja med att ta kontakt med Dalajuristen. Alla kontaktuppgifter finns på hemsidan. Förklara kort vad du önskar få hjälp med.

  • Första samtalet är gratis

Det första samtalet är alltid gratis och innebär att juristen kan få en tydligare bild av problemet. Därmed kan även svar ges på om hjälp kan ges eller om andra vägar istället borde prioriteras. Ibland kan personer anse sig ha juridiskt rätt och vill driva en fråga – man där fallet är precis tvärtom. I detta fall kan alltså rekommendationen vara att inte driva ärendet vidare.

  • Offerten med fast pris

Nu skickas en offert med fast pris. Du får alltså i förväg veta vad arbetet kommer att kosta vilket därmed gör det enkelt att jämföra prisnivån mot någon annan juristbyrå i Rättvik. Många som söker dessa tjänster väljer nämligen att ta in offert från flera jurister för att jämföra priser och tjänster.

  • Genomgång och utkast

Nästa steg är att juristen går igenom materialet tillsammans med dig och skapar en planering. Därefter skapas ett utkast som kunden i lugn och ro kan se igenom.

  • Återkoppling och avslutning

Kunden kan komma med åsikter om eventuella ändringar. När dessa är genomförda avslutas arbetet och faktura kan skickas.

Kundtjänst hos extern utförare

På marknaden finns miljontals olika företag, somliga stora, somliga små. För väldigt stora företag kan det ibland vara svårt att få en överblick i företaget och mycket av tiden går till administrativt arbete istället för att ägna sig åt kärnverksamheten, alltså det som företaget faktiskt sysslar med. Därför kan det vara absolut nödvändigt att använda sig av outsourcing för kundtjänst. Detta innebär att man anlitar ett utomstående företag att sköta kundtjänsten åt en, då man inte har kapacitet eller möjlighet att utföra denna själv. Det kan också handla om att man vill erbjuda en exceptionellt bra kundtjänst och därför känner att det finns en fördel att anlita någon med erfarenhet inom området.

Vad betyder outsourcing?

Begreppet outsourcing blir alltmer vanligt i företagsvärlden. Det har egentligen alltid varit en naturligt förekommande del i olika verksamheter, men outsourcing, eller utkontraktering som man även kan säga på svenska, används i fler och fler aspekter. Outsourcing betyder helt enkelt att man anlitar ett externt företag att utföra delar av processen i ett företag. Detta kan handla om ett företag som tillverkar en produkt, exempelvis en dator, men som anlitar ett annat företag att tillverka dessa. Faktum är att det är ovanligare med företag som sköter hela processen själv, från idé och utformning till tillverkning och försäljning. Outsourcing är med andra ord mycket vanligt.

Outsourcing kundtjänst som yrke

När man talar om outsourcing vad det gäller kundtjänst innebär det att ett företag anlitar personer för att sköta deras kundtjänst. Kundtjänst i sin tur är en service som många företag erbjuder sina kunder. Till kundtjänsten vänder sig kunderna för att få hjälp med eventuella problem med en särskild produkt eller tjänst eller för att få mer information om ett framtida eller genomfört köp. Den som arbetar med kundtjänsten måste vara informerad om företaget och dess produkter, deras garantier och service för att nämna några. Inte sällan erbjuds kundtjänsten på olika plattformar för att ge största möjliga service, vilket innebär att den som arbetar med detta ska vara beredd på att hantera följande plattformar;

  • Telefon
  • Mejl
  • Direktchatt

Olika kunder har olika preferenser vad det gäller kundtjänst. Inte alla har möjlighet att ringa ett företag, särskilt inte om företaget är baserat i utlandet då det kostar att ringa. Mejl kan då vara ett bra alternativ. För snabba svar kan en direktchatt vara lösningen, där kundtjänsten är aktiv under ett visst antal timmar.