Tips för att börja med 3d modellering

3D modellering

Är du nyfiken på 3d modellering? Många är, och det kan vara en rolig hobby som till och med kan utvecklas till en stabil karriär. För att komma igång finns det ett antal tips som kan vara bra att känna till. Till exempel:

Välj program och lär dig det

Det finns en rad olika program på marknaden idag. Många är gratis och lämpar sig väl för såväl nybörjare som mer avancerade användarna. För den som är ny kan det vara bäst att helt enkelt ett testa ett par olika program och välja det som man känner sig mest bekväm med. Titta även på recensioner och omdömen för att se vad majoriteten säger – finns det stora för- eller nackdelar med just det programmet du testar nu?

Stressa inte

Att stressa hör inte hemma bland god 3d modellering. Många upptäcker att det inte alls är så enkelt som det låter. Ge dig själv tid att hitta lösningar, och ge inte upp för snabbt när du fastnar. Det här gör att du faktiskt tränar dina förmågor och blir skickligare – något som kommer att löna sig sedan.

Använd guider för 3d modellering online

Det finns mängder av guider, videoklipp och tips på nätet som du snabbt hittar genom att söka efter dem. Många är i samma stadie som dig just nu, och det kan löna sig att söka sig till forum där likasinnade finns. Här finns inte bara nybörjare med samma intresse som dig – utan även mer erfarna 3d artister som kan hjälpa dig utvecklas.

Börja modellera enkla saker

Att lära sig 3d modellering är som att lära sig ett nytt språk. Man börjar med att lära sig alfabetet, innan man kan börja sätta ihop enkla ord. Till slut är man flytande och kan enkelt uttrycka sig och formulera mer komplicerade meningar.

Börja med att modellera enkla objekt, Till exempel:

  • Kuber
  • Pyramider
  • Klot

När du känner dig bekväm med att göra grundläggande uppgifter, har du en grund att stå på för att sedan kunna göra mer komplexa saker.

Säkerställ att dina modeller går att printa

Det finns flera filformat som stöder 3D-printing, där de mest populära idag är OBJ och STL. Konvertera din modell till rätt filformat, och kontrollera att det inte finns några fel i filen. Det finns mjukvara du kan ladda ned som hjälper dig att leta efter fel.

Fördelar och nackdelar med profilprodukter

Profilprodukter är vanligt – men vad är bra respektive dåligt med dessa? Bland företagen som säljer dessa speglas för det mesta bara fördelarna men visst finns det nackdelar också. På senare tid när miljön har kommit att stå mer i fokus är det till exempel många som höjer på både ögonbrynen och pekfingrarna när det talas om att ta fram och dela ut profilprodukter till höger och vänster.

Fördelar med profilprodukter

Profilprodukter är populärt bland både stora och små företag. Dom delas ut när tillfälle ges, både för att visa uppskattning för kunder och anställda men också för att få reklam tillbaka. Det, tillsammans med flera andra punkter, är dom stora fördelarna.

  • Uppskattat – en av dom stora fördelarna med profilprodukter är att många av dessa är väldigt uppskattade. I alla fall dom som håller god kvalitet och kommer till användning bland mottagarna. Det i sin tur stärker både varumärket och kundrelationerna och detta är dessutom anledningen till att många väljer att dela ut sådana här produkter.
  • Bra marknadsföring – även dom enklaste produkterna, så som pennor, kepsar och mössor brukar som sagt vara uppskattade och därmed bli använda. Det innebär också att varje gång produkten används så får företaget ”gratis” marknadsföring. Visst kostar det en slant att köpa in produkterna – men dom håller betydligt längre än en annons i tidningen, och kommer dessutom att synas i blandade sammanhang.
  • Långsiktigt – en annan fördel med profilprodukter är att man får en långvarig marknadsföring på ett relativt enkelt sätt. Genom att regelbundet dela ut reklamsaker till kunder och andra så vet man nästan med säkerhet att varumärkets sprids över tid.

Nackdelar

Det är få saker som bara har fördelar och så även när det kommer till profilprodukter. Mycket är bra med det finns också saker som ligger på minuskontot.

  • Dåligt för miljön – Profilprodukter trycks sällan upp i enstaka upplagor – ofta handlar det om hundratals pennor, nyckelband, isskrapor, tröjor och annat, vilket såklart inte är så bra för miljön. Speciellt inte om man jämför med digital marknadsföring som knappt lämnar några avtryck alls.
  • Många saker kommer inte att användas – många mottagare uppskattar produkterna – men inte alla. Många av dom saker som delas ut kommer troligen aldrig att användas eller kanske till och med slängas. Även det är såklart negativt ur miljösynpunkt och inte så effektivt för marknadsföringen heller.

Deutsche Post WooCommerce hantering av fraktsedlar

WordPress är världens vanligaste CSS-system och ett plugin som är extremt vanligt inom E-handel är WooCommerce. Därmed finns även en rad tillägg som skapar anpassade tjänster inom WooCommerce – ett är Deutsche Post WooCommerce. Här presenteras hur tillägget fungerar och hur det underlättar hantering av fraktsedlar.

Underlätta logistikflödet och spar tid

Att skapa en E-handel är idag relativt enkelt med alla de mallar och plugin som är anpassade för denna tjänst. Men sedan krävs enkla och smidiga betalningslösningar samt ett logistikflöde för att handeln ska bli lönsam. Det är logistikflödet som Deutsche Post WooCommerce vill lösa. Med detta plugin kan delar av, eller hela, logistikflödet automatiseras. Därmed kan tid läggas på försäljning och mindre administration.

Deutsche Post WooCommerce i korthet

Via detta plugin kan data och kunduppgifter automatiskt föras över till Unifaun där fraktsedlar automatiskt skapas. När en order skapas i E-butiken skapas därmed en fraktsedel utifrån vad som beställs.

En fördel med att Unifaun används som logistisk plattform är att flera olika transportörer kan läggas in på kontot. På detta sätt kan alltså ett flertal olika transportörer hanteras via samma plattform. En plattform som dessutom får kundinformation och data automatiskt via detta plugin. Det är även möjligt att välja hur paketen ska skickas och därmed fraktsedlarna skapas. Ska alla varor skickas i ett och samma paket eller i separata paket?

Automatisk notifiering via sms eller E-post

  • SMS
    Välj att mottagaren ska få ett SMS vid leverans. Vad som ska stå på aviseringen samt aktivering av denna tjänst sker i plattformen.
  • E-post
    Ska kunden istället får E-post när paketet ska levereras? Välj detta alternativ via plattformen. Eller välj både SMS och E-postavisering.

Kompatibelt och säkert

Deutsche Post Woocommerce är kompatibel och godkänd av WordPress.org vilket betyder att det är kvalitetssäkrat. Installation sker enklast genom att logga in på webbplatsen som har WordPress installerat. Via Plug-in går det sedan att söka efter ”Woo Pacsoft Unifaun”. Ladda hem och installera detta plugin varpå det sedan behöver aktiveras. Gå till pluginet och koppla det till kontot hos Unifaun genom att ange användar-ID och lösenord. Sista steget är att ange en API-nyckel som kan fås via mail när detta efterfrågas. Använd i början testfunktionerna för att vara säker på att förstå alla funktioner innan de används på riktigt.

Att investera i aktier

Att köpa aktier innebär att man köper andelar i ett börsnoterat bolag. Till en början kan det vara klokt att investera i aktier i större och väletablerade bolag som är mindre känsliga för förändringar över tid. Man kan till exempel titta på om ett bolag har en god historik vad gäller utdelning på aktier vilket indikerar att aktien går bra, även om det inte är någon garanti för den framtida utvecklingen. Att köpa aktier har blivit vanligt även för konsumenter. Information om detta finna på crediwizz för den som är nyfiken.

När man handlar med aktier finns det många olika faktorer att ta hänsyn till och det är viktigt att man tänker långsiktigt. Kursen förändras ständigt men det har ingen betydelse för hur utdelningen på aktier blir på sikt. Oavsett om man äger en stor andel aktier eller är en småsparare har varje aktie lika värde på börsen och ger lika rätt till aktieutdelning.

Att investera i aktier

När man investerar i aktier kan det vara bra att känna till och förhålla sig till vissa grundläggande faktorer, då det inte är alldeles enkelt att förstå sig på aktiemarknaden.

  • Se det som en långsiktig investering. Att spara i aktier är ett bra sätt att få pengar att växa över tid vilket ger en trygghet för framtiden. Att investera i aktier kräver tålamod, men i takt med att företagen växer och gör nya vinster varje år ökar också aktiekursen.
  • Investera i aktier i väletablerade företag som man känner till och förstår. Ju mer erfarenhet man skaffar sig ju mer lär man sig att förstå aktiemarknaden.
  • Sprid riskerna, t.ex. genom att köpa aktier i investmentbolag. Ett investmentbolag innebär att ägarna själva investerar i flera olika börsnoterade bolag vilket gör att riskerna sprids automatiskt. Detta är ett bra alternativ om man är nybörjare på aktiehandel.

Utdelning på aktier

När ett företag delar ut sin vinst till de olika aktieägarna kallas det för aktieutdelning. Aktieutdelningen räknas i kronor per aktie och utdelningens storlek beror på hur mycket aktiens värde är och hur många andelar man har.

Oftast sker aktieutdelning en gång per år, alternativt varje halvår eller kvartal, och hanteras automatiskt av bolaget. Det är naturligtvis populärt att investera i stabila bolag som visat lönsamhet över tid och som gett god utdelning till aktieägarna.

Kursvinst på aktier

Ett annat sätt att tjäna pengar på aktier är genom så kallad kursvinst. Kortfattat innebär detta att om priset på en aktie går upp i värde från det man köper den tills dess man säljer den har man gjort en kursvinst.

Kursen, dvs priset på olika aktier rör sig hela tiden upp och ner. Genom att spara i aktier på lång sikt och genom ökad erfarenhet lär man sig att följa kursens rörelser och kan på så sätt handla med aktier till sin egen fördel.

Dalajuristen.se – En Juristbyrå i Rättvik

Dalajuristen.se – En Juristbyrå i Rättvik

Dalajuristen är en juristbyrå i Rättvik som grundades 2019 av Tomas Kolbjer. I en företagspresentation skriver de att det som skiljer dem mot andra jurister är att de har skräddarsydda lösningar – med fast pris.

Exempel – Testamente med fast pris

Vad kostar det att upprätta ett personligt anpassat testamente? Många juristbyråer skulle svara ”det beror på” medan Dalajuristen säger ”2495 kr”.  Det är ett exempel på en av de tjänster som de erbjuder till fast pris.

Mall – eller inte?

I vissa fall räcker det med att ladda hem en mall från internet och använda för att skriva ett giltigt testamente. Allt beror på vad som önskas av kunden. Men många vill ha rådgivning om hur de ska skriva, vad som ska skrivas och hur det bör förvaras.

Det är alltså skillnad mellan mallen och det personliga mötet. Vad som är bäst är från fall till fall. Men önskas personlig hjälp kostar det alltså 2495 kr.

Juristbyrå i Rättvik – med tydligt arbetsflöde

Det är inte bara prissättningen som skiljer mot andra juristbyråer i Rättvik eller större städer som Stockholm. Tomas menar även att det skiljer i arbetssätt. Detta med tydlighet, transparens och ärlighet – samt personlighet. Det går till på följande sätt:

  • Kontakt

Börja med att ta kontakt med Dalajuristen. Alla kontaktuppgifter finns på hemsidan. Förklara kort vad du önskar få hjälp med.

  • Första samtalet är gratis

Det första samtalet är alltid gratis och innebär att juristen kan få en tydligare bild av problemet. Därmed kan även svar ges på om hjälp kan ges eller om andra vägar istället borde prioriteras. Ibland kan personer anse sig ha juridiskt rätt och vill driva en fråga – man där fallet är precis tvärtom. I detta fall kan alltså rekommendationen vara att inte driva ärendet vidare.

  • Offerten med fast pris

Nu skickas en offert med fast pris. Du får alltså i förväg veta vad arbetet kommer att kosta vilket därmed gör det enkelt att jämföra prisnivån mot någon annan juristbyrå i Rättvik. Många som söker dessa tjänster väljer nämligen att ta in offert från flera jurister för att jämföra priser och tjänster.

  • Genomgång och utkast

Nästa steg är att juristen går igenom materialet tillsammans med dig och skapar en planering. Därefter skapas ett utkast som kunden i lugn och ro kan se igenom.

  • Återkoppling och avslutning

Kunden kan komma med åsikter om eventuella ändringar. När dessa är genomförda avslutas arbetet och faktura kan skickas.

Kundtjänst hos extern utförare

På marknaden finns miljontals olika företag, somliga stora, somliga små. För väldigt stora företag kan det ibland vara svårt att få en överblick i företaget och mycket av tiden går till administrativt arbete istället för att ägna sig åt kärnverksamheten, alltså det som företaget faktiskt sysslar med. Därför kan det vara absolut nödvändigt att använda sig av outsourcing för kundtjänst. Detta innebär att man anlitar ett utomstående företag att sköta kundtjänsten åt en, då man inte har kapacitet eller möjlighet att utföra denna själv. Det kan också handla om att man vill erbjuda en exceptionellt bra kundtjänst och därför känner att det finns en fördel att anlita någon med erfarenhet inom området.

Vad betyder outsourcing?

Begreppet outsourcing blir alltmer vanligt i företagsvärlden. Det har egentligen alltid varit en naturligt förekommande del i olika verksamheter, men outsourcing, eller utkontraktering som man även kan säga på svenska, används i fler och fler aspekter. Outsourcing betyder helt enkelt att man anlitar ett externt företag att utföra delar av processen i ett företag. Detta kan handla om ett företag som tillverkar en produkt, exempelvis en dator, men som anlitar ett annat företag att tillverka dessa. Faktum är att det är ovanligare med företag som sköter hela processen själv, från idé och utformning till tillverkning och försäljning. Outsourcing är med andra ord mycket vanligt.

Outsourcing kundtjänst som yrke

När man talar om outsourcing vad det gäller kundtjänst innebär det att ett företag anlitar personer för att sköta deras kundtjänst. Kundtjänst i sin tur är en service som många företag erbjuder sina kunder. Till kundtjänsten vänder sig kunderna för att få hjälp med eventuella problem med en särskild produkt eller tjänst eller för att få mer information om ett framtida eller genomfört köp. Den som arbetar med kundtjänsten måste vara informerad om företaget och dess produkter, deras garantier och service för att nämna några. Inte sällan erbjuds kundtjänsten på olika plattformar för att ge största möjliga service, vilket innebär att den som arbetar med detta ska vara beredd på att hantera följande plattformar;

  • Telefon
  • Mejl
  • Direktchatt

Olika kunder har olika preferenser vad det gäller kundtjänst. Inte alla har möjlighet att ringa ett företag, särskilt inte om företaget är baserat i utlandet då det kostar att ringa. Mejl kan då vara ett bra alternativ. För snabba svar kan en direktchatt vara lösningen, där kundtjänsten är aktiv under ett visst antal timmar.

Boka produktionsbolag

Att som artist göra en musikvideo är både kul och krävande. Oavsett om du är i uppstarten av din karriär som artist eller är väletablerad så uppfattar många att musikvideor är ett bra sätt för att få större genomslag för sin musik. Och även om det har sin charm att filma med mobil eller annan egen utrustning, så blir det något helt annat om det görs med ett välkänt produktionsbolag. Och du kommer inte ångra dig!

Megapixel, ett Stockholmsbaserat produktionsbolag

Megapixel är baserade i Stockholm, men har även kontor i soliga Marbella i Spanien och är verksamma världen över. De har funnits i cirka sex år. Under dessa år har de arbetat upp ett stort antal kunder, har ett brett nätverk av kontakter, anlitat skickliga konsulter som är experter på sina områden, och dessutom kontinuerligt jobbat för att öka kvaliteten på det de gör med vidareutbildningar och liknande. Företaget ägnar sig åt flera olika saker såsom PR, mediaproduktion inklusive reklamfilmer, informationsfilmer, marknadsföring och varumärkesbygge. Ofta går dessa delar förstås ihop. Och det bästa är att Megapixel är med från planeringsstadiet till slutprodukt och distribution. Deras fenomenala arbete kommer inte göra dig besviken.

Musikvideo

Om du anlitar Megapixel för din musik kan du vara säker på att du och din musik kommer hamna i fokus på bästa sätt, med idégenerering, rekvisita, ljud- och ljussättning och vägledning. Megapixel hjälper även till med casting om du behöver skådespelare eller statister till just ditt projekt. Dina visioner kommer till liv med hjälp av Megapixel.

Fördelar med att anlita ett produktionsbolag

Det som är bra med att anlita ett produktionsbolag är att de sköter helheten till dig. Du skickar en förfrågan om vad det är du har tänkt dig. Du får sedan rådgivning och en offert. När ni väl kommit överens så kan du luta dig tillbaka och se resultatet växa fram. Nåja, en del måste du ju göra själv. Men istället för att stressa över själva produktionen så kan du fokusera på det du gör bäst, stå framför kameran, sjunga, rappa, dansa eller skejta. Kamerateamet följer dig, och sedan skapar byrån en musikvideo som sedan kan släppas i lämpliga kanaler.

UltraBoost – Löparskon som även används som sneaker

UltraBoost – Löparskon som även används som sneaker

En av de mest kända skorna från Adidas är UltraBoost. Detta inte minst av personer som tycker om att springa och gärna väljer en riktigt komfortabel löparsko. Men skon är idag inte bara populär hos löpare utan även hos de som söker efter en bekväm och stabil vardagssko med mer dämpning än klassiska walking-skon.

Med fokus på mellansulan

Det är framförallt mellansulan som gör UltraBoost så unik. Det är denna sula som har den patenterade Boost-dämpningen. UltraBoost ger därmed en av de bästa dämpningar som Adidas har på sina skor och de säger själva att löpare har uttryckt att det känns som att ”springa på moln”.

Namnet Boost kan komma ifrån det frånskjut som skapas när steget trycks iväg. Även denna känsla skapas via mellansulan. Sulan har en torso som ger en snärtande känsla när steget tas.

Välj modell efter form

Likt många andra Adidas skor är överdelen av primeteknik som därmed följer fotens form. Här är det däremot olika känsla på olika modeller. Prova olika skor inom Boost-serien för att hitta den sko som sitter lagom tight på foten.

Yttersula från däcktillverkare

Hur skapas den perfekta yttersulan? En sula som ger bra grepp oavsett väder både utifrån gummiblandning och mönster…

Inte oväntat har Adidas vänt sig till en av de bästa på marknaden gällande fäste – däcktillverkaren Continental. Målet har varit att skapa en skosula som verkligen gör skillnad. Många fokuserar enbart på känsla och stabilitet men sulan är minst lika viktig. Detta inte minst för de som springer på underlag som inte är förlåtande.

Lanserades 2015

Adidas UltraBoost lanserades 2015. Adidas hävdade då att det var den bästa löparskon som företaget fram till dess hade tagit fram. Att de lyckades väl visade sig snabbt då skon över fem år senare är en storsäljare i flera olika modeller.

I flera artiklar kring Adidas och dess skotillverkning nämns att försäljningen av UltraBoost blev betydligt större än vad de hade räknat med. En orsak är att inte bara löpare tog till skon. Många väljer skorna som ett sneaker-alternativ. Lika snygg men betydligt mer dämpad och stabil. Ett bra val för de som behöver ha bättre uppbyggda skor men ändå lägger stor vikt vid utseende och funktion.

Ta hjälp av en snickare

Ta hjälp av en snickare

Om man ska renovera, bygga till, snickra ihop något, bygga nytt kök eller badrum, riva eller fixa någonting som involverar el och eller VVS så gör man bäst i att ta hjälp av ett snickeriföretag. Varför spendera en massor av tid och pengar på någonting som faktiskt kan vara rätt svårt och ofta kan gå fel, när det finns experter på området som kan göra ett toppenjobb? De flesta som tar hjälp av en snickare brukar bli väldigt nöjda med resultatet. För en snickarens det ingen utmaning att kombinera kundens önskemål med den allra högsta kvalitén, vilket definitivt kan vara något av en utmaning om man ger sig på renoverings- och byggprojekt av olika slag på egen hand. Därför brukar de flesta snickare erbjuda sina kunder en så kallad 100 % nöjdhets-garanti. När man anlitar en snickare är det dock säkrast att kontrollera så att personen eller företaget är ansvarsförsäkrade och även certifierade, vad det gäller bygg, el och brand.

Flera olika typer av tjänster

När man talar om att anlita en snickare till ett av sina projekt så tror många att snickare eller ett snickeriföretag är begränsade till enbart snickeritjänster. Så är dock ofta inte fallet. Ett snickeriföretag har vanligtvis en bred kunskapsbas, inom exempelvis el, VVS, badrum och kök samt andra typer av byggprojekt. Det underlättar för dig som kund, eftersom att det då räcker att anlita ett enda företag för att sköta om hela projektet, från början till slut. Om det skulle vara så att ett och samma snickeriföretag inte kan erbjuda alla av de tjänster som just ditt byggprojekt kräver, så brukar snickeriföretag ta på sig ansvaret för att anlita en underleverantör för att sköta det jobbet.

ROT-avdrag

När man tar hjälp av och anlitar ett snickeriföretag för olika typer av bygg- och renoveringsprojekt, så har man rätt till att utnyttja ROT-avdraget. Det betyder att man kan göra en skattereduktion, vilket för närvarande innebär trettio procent av den totala arbetskostnaden. Det kan i slutändan resultera i ett mycket lägre pris, vilket gör det ännu mer värt att ta hjälp av en snickare. Det totala maxbeloppet för ett ROT-avdrag ligger idag på 50 000 kronor.

Vad kostar markiser?

Vad kostar markiser?

Markiser är ett samlingsbegrepp för ett flertal olika solskyddsprodukter. Här finns allt från korgmarkis och enkel fönstermarkis till de stora terrassmarkiserna. Vad en markis kostar beror därmed på vilken modell som väljs, dess storlek samt funktion.

En återförsäljare i Stockholm sammanfattar prisläget med att det finns markiser från 1500 kr upp till 20 000 kr, se denna länk.

  • Modell och montering

De enklaste fönstermodellerna kostar drygt 1000 kr och kan relativt lätt monteras själv – om man har kunskap. När det kommer till de stora terrassmarkiserna bör däremot alltid hantverkare installera dem. Därmed ingår även garanti på själva monteringen.

  • Storlek

Storlek avgör inte bara pris utan även hur svårt det är att montera upp dem. De flesta företag som säljer solskyddande produkter erbjuder även montering.

  • Funktion

Ska markiserna kunna köras upp och ned med fjärrkontroll eller med vev? Ska de kanske till och med vara styrda automatiskt utifrån vind och väderlek? Allt detta påverkar självklart priset.

Så går köp och montering till

  1. Kostnadsfritt besök

De flesta företag som säljer och monterar markiser erbjuder sina kunder kostnadsfritt hembesök. Det kostar inget så länge som besöksadressen är inom ett specifikt område från företaget. En återförsäljare i Stockholm kan exempelvis erbjuda gratis rådgivning och konsultation inom Stockholm men tar en mindre avgift om de behöver åka till Upplands-Väsby osv.

Under detta besök gör de en bedömning kring vilken markis som kan passa bäst, hur den kommer att fästas samt tar dess mått. Därefter kan en offert ges.

  1. Installation

Det är mycket vanligt att man köper montering/installation tillsammans med nya markiser. Det är enklare och framförallt säkrare att låta proffs montera dem på fasadens utsida.

  1. Garanti

Alla seriösa företag inom branschen ger garanti både på produkt och montering. Däremot kan det skilja något hur många år som garantin gäller.