En moderator vid diskussioner och debatter

Paneldiskussioner och debatter är en viktig del av moderna konferenser och andra liknande evenemang. Idag förs denna typ av diskussioner även digitalt. De leds av en moderator men syftet är att debattera viktiga frågor respektive att inleda en konversation mellan branschexperter och opinionsbildare. Publiken kan ta del av diskussionerna och i vissa fall även interagera med deltagarna i debatten eller paneldiskussionen.

Beroende på hur väl en diskussion eller debatt genomförs kan den vara antingen engagerande och minnesvärd eller tråkig och intetsägande.

Som moderator bör man därför försöka föra en diskussion som:

  • är insiktsfull och tvingar åhörarna att tänka till på ämnet
  • presentera fler än ett perspektiv på saken
  • utbilda, inspirera och väcka publikens uppmärksamhet.

Framför allt är det viktigt att diskussionen inte blir:

  • något som liknar en enda lång serie av individuella presentationer
  • en ren och skär frågestund där publiken ställer en massa frågor
  • upprepningar av samma talpunkter från olika debattörer eller panelmedlemmar
  • en diskussion utan struktur som sticker iväg alltför långt från det förutbestämda ämnet.

Därför är det viktigt att diskussionen eller debatten leds av en skicklig moderator som kan se till att alla dessa checkrutor obemärkt kryssas i. Fortsätt att läsa för att få mer information om vilka egenskaper en skicklig sådan bör besitta!

Viktigt med en stark och trygg moderator

Valet av moderator spelar en viktig roll för hur lyckad en paneldiskussion eller debatt blir. En person som är skicklig på att moderera kan ta en enkel och ganska tråkig diskussion och förvandla den till en aktiv och fascinerande sådan. Samtidigt kan en sämre moderator förstöra en i övrigt spännande konversation och göra den till ett riktigt sömnpiller.

En moderator har flera olika uppgifter, såsom att:

  • hålla igång diskussionen och se till så att den håller sig inom de uppsatta tidsramarna
  • förhindra att en eller flera panelmedlemmar tar över hela konversationen
  • styra panelen eller debatten i rätt riktning och undvika att den spårar ur
  • förtydliga begrepp, jargong och koncept som används för att säkerställa att publiken hänger med i diskussionen.

En bra moderator är proaktiv, duktig på att lyssna och skicklig på att förtydliga.