Kundtjänst hos extern utförare

På marknaden finns miljontals olika företag, somliga stora, somliga små. För väldigt stora företag kan det ibland vara svårt att få en överblick i företaget och mycket av tiden går till administrativt arbete istället för att ägna sig åt kärnverksamheten, alltså det som företaget faktiskt sysslar med. Därför kan det vara absolut nödvändigt att använda sig av outsourcing för kundtjänst. Detta innebär att man anlitar ett utomstående företag att sköta kundtjänsten åt en, då man inte har kapacitet eller möjlighet att utföra denna själv. Det kan också handla om att man vill erbjuda en exceptionellt bra kundtjänst och därför känner att det finns en fördel att anlita någon med erfarenhet inom området.

Vad betyder outsourcing?

Begreppet outsourcing blir alltmer vanligt i företagsvärlden. Det har egentligen alltid varit en naturligt förekommande del i olika verksamheter, men outsourcing, eller utkontraktering som man även kan säga på svenska, används i fler och fler aspekter. Outsourcing betyder helt enkelt att man anlitar ett externt företag att utföra delar av processen i ett företag. Detta kan handla om ett företag som tillverkar en produkt, exempelvis en dator, men som anlitar ett annat företag att tillverka dessa. Faktum är att det är ovanligare med företag som sköter hela processen själv, från idé och utformning till tillverkning och försäljning. Outsourcing är med andra ord mycket vanligt.

Outsourcing kundtjänst som yrke

När man talar om outsourcing vad det gäller kundtjänst innebär det att ett företag anlitar personer för att sköta deras kundtjänst. Kundtjänst i sin tur är en service som många företag erbjuder sina kunder. Till kundtjänsten vänder sig kunderna för att få hjälp med eventuella problem med en särskild produkt eller tjänst eller för att få mer information om ett framtida eller genomfört köp. Den som arbetar med kundtjänsten måste vara informerad om företaget och dess produkter, deras garantier och service för att nämna några. Inte sällan erbjuds kundtjänsten på olika plattformar för att ge största möjliga service, vilket innebär att den som arbetar med detta ska vara beredd på att hantera följande plattformar;

  • Telefon
  • Mejl
  • Direktchatt

Olika kunder har olika preferenser vad det gäller kundtjänst. Inte alla har möjlighet att ringa ett företag, särskilt inte om företaget är baserat i utlandet då det kostar att ringa. Mejl kan då vara ett bra alternativ. För snabba svar kan en direktchatt vara lösningen, där kundtjänsten är aktiv under ett visst antal timmar.